Bella Adamova
Má „hlas, který dokáže cokoli“, obdařený „teplým, nádherným témbrem“ (Classica), „jiný, okamžitě rozpoznatelný a výjimečný“ (Aktualne. cz), její „interpretace představuje podmanivý kaleidoskop vokálních výrazových možností“ (Opera Plus). Mezzosopranistka Bella Adamova se na koncertních a operních pódiích pohybuje s přirozenou lehkostí v širokém rozpětí hudebních období, žánrů od baroka až po současnost, se zvláštním důrazem na umělecko-pěvecký repertoár, který prezentuje v promyšleně zpracovaných recitálových programech.
Bella Adamova získala řadu ocenění na mezinárodních soutěžích: v roce 2022 zvítězila v kategorii oratorium na Mezinárodní pěvecké soutěži v ‚s-Hertogenbosch. Spolu
s klavíristou Malte Schäferem je laureátkou mezinárodní soutěže Franze Schuberta a moderní hudba ve Štýrském Hradci v kategorii Lied duo. Získala také hlavní cenu
v Mezinárodní soutěži Roberta Schumanna (2021), Cenu Waltera a Charlotte Hamelových na Bundeswettbewerb Gesang v Berlíně, Cenu za českou píseň na Emmy Destinn Awards v Londýně a Cenu Nadace Bohuslava Martinů na Mezinárodní soutěži Antonína Dvořáka. BBC Music Magazine ji nedávno označil za vycházející hvězdu.
Mezi její poslední úspěchy patří debuty na festivalech BBC Proms a Dvořákova Praha s Jakubem Hrůšou a Českou filharmonií v Janáčkově Glagolské mši, de Fallově El amor brujo s Filharmonií Bohuslava Martinů a Robertem Kružíkem, altová sóla v Mahlerově 2. a 8. symfonii se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK a Tomášem Braunerem, Mozartovo Requiem se Západočeským symfonickým orchestrem a dirigentkou Alenou Hron a Berliozovo Les nuits d‘été s Baborák Ensemble. Na operní scéně se představila
v Theater Bielefeld v Carmen jako Mercédès a v Národním divadle v Praze jako Třetí lesní žínka v nové inscenaci Rusalky (režie duo SKUTR/dirigent Tomáš Netopil). V létě 2025 ztvárnila hlavní role Anny v poloscénickém uvedení Sedmi smrtelných hříchů Kurta Weill ave francouzském Lille a dánském Aalborgu.
Debutovala na festivalu Pražské jaro v sólovém recitálu a vystupovala na významných scénách a festivalech, jako jsou Heidelberger Frühling, Svatováclavský hudební festival (SHF), festival Music is...či Villa Senar, švýcarská rezidence Sergeje Rachmaninova. Reprezentovala Rok české hudby v Českých centrech v New Yorku, Hanoji a Rotterdamu.
V sezóně 2025-26 Bellu Adamovou čeká mahlerovský rok. S orchestry FOK a Tomášem Netopilem zazpívá Písně o mrtvých dětech, s orchestrem Phion Písně potulného tovaryše. S Tiroler Symphony Orchestra přednese písně Almy Mahler. Dlouho očekávaným projektem je evropská premiéra nedávno objevené opery Bohuslava Martinů Mariken.
S klavíristou Michaelem Geesem vydala dvě kritikou oceňovaná alba - „Blooming“ (2019) a „There is Home“ (2023), které rozvíjí koncept hledání a definování pocitu domova prostřednictvím písní Pavla Haase, Benjamina Brittena, Gustava Mahlera a Modesta Musorgského, volně propojených improvizacemi na vybrané básně.
Bella Adamova se narodila v Grozném v Čečensku a vyrůstala v Praze. Hudební studia absolvovala v Kolíně nad Rýnem, Hannoveru a na londýnské Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance, improvizaci studovala na basilejské hudební akademii. Další vzdělání získala v Royaumont Foundation či na Tanglewood Music Center, letní akademii Bostonského symfonického orchestru. Měla tu čest učit se mimo jiné od Anne Sofie von Otter, Christopha Prégardiena, Thomase Hampsona, Simona Keenlysidea, Jana Philipa Schulzeho, Dawn Upshaw, Christiana Immlera, Corinne Winters a Kateřiny Kněžíková.
Ahmad Hedar patří k nejvyhledávanějším operním korepetitorům, vokálním koučům a pedagogům v České republice. Vystudoval hru na klavír na Hudební fakultě AMU v Praze ve třídě prof. Františka Malého. Svou hudební přípravu dále rozšířil na mistrovských kurzech u významných osobností, jako jsou Paul Badura-Skoda, Andrij Gavrilov či Zenon Fishbein.
Jako operní korepetitor a kouč spolupracuje s předními pěvci současné české i mezinárodní scény. Mezi jeho dlouhodobé umělecké partnery patří Petr Nekoranec, Kateřina Kněžíková, Roman Hoza, Ester Pavlů, Lukáš Bařák, Arnheiður Eiríksdóttir či Bella Adamova. Spolupracoval také s legendami českého operního života, mimo jiné Gabrielou Beňačkovou, Evou Randovou, Vladimírem Chmelem či Helenou Kaupovou. Ze zahraničních sólistů jmenujme například Mariusze Kwieczenia, Bryana Hymela, Xabiera Anduagu, Serenu Saenz či Navasarda Hakobyana.
V roce 2019 získal stipendium prestižních Bayreuther Festspiele. Mezinárodně působí především jako hlasový kouč a klavírista při nastudování českého operního repertoáru. Podílel se na inscenacích Rusalky (Bergen Nasjonale Opera 2021, 2023), Její pastorkyně (Théâtre du Capitole Toulouse 2022) a Káti Kabanové (Bergen Nasjonale Opera 2023). Pravidelně spolupracuje s Českým centrem v New Yorku, kde vystupoval s Ester Pavlů a Kristýnou Kůstkovou (2021, 2022); s posledně jmenovanou se představí také v roce 2025 v Českém centru v Paříži. Jako klavírista uvedl Rusalku na festivalu Czech and Slovak Echoes (2024). V roce 2025 vystoupí s tenorem Petrem Nekorancem na písňovém recitálu v Opéra de Lille.
Výraznou součástí jeho činnosti je působení v souboru RunOpeRun, kde odpovídá za hudební složku produkcí. Pod vedením zakladatelky Veroniky Loulové se podílí na projektech popularizujících operu širokému publiku. Zastával hudební vedení inscenací La Traviata, Kouzelná flétna, Figarova svatba, Rusalka či Lidský hlas Francise Poulenca.
Ahmad Hedar
Od roku 2017 pravidelně spolupracuje na European Music Academy v Teplicích, kde po boku Evy Randové působí jako kouč operního zpěvu. V pedagogické oblasti se věnuje práci s mladými interprety na Konzervatoři Jana Deyla (od 2019) a od roku 2025 také na Akademii múzických umění v Praze, kde působí jako korepetitor a vokální kouč.